Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jawa 350 typ 18 "Pérák"

1. 8. 2012

JAWA 350 TYP 18

 

Tohle je jen docela vzdálená myšlenka na to, že se někdy projedu na Jawě 350 typ 18. Hlavním impulzem bylo, nebo tedy je to že se mi podařilo sehnat níže uvedený motor.

 

16. 7. 2012 se mi podařilo sehnat motor 350 typ 18 (číslo 11xxx)

 

1---motor-jawa-350-typ-18-001.jpg

Bohužel má některé své vady a to

- provrtané hlavy válců

- ulomený ovál pod krytem z pravé strany. Tohle je bohužel častý jev u tohoto typu motoru.

Ale jako základ stavby Jawy 350 typ 18 je to to stěžejní co jest potřeba!!

- neoriginální víka motoru

--------------------------------------------

 

Originál víko motoru .................................................. 200,-

 

350-18-motor-viko.jpg

 

350-18-viko-motoru.jpg

 

 

 

Původně jsem kdysi měli 350/18 doma,..no skončila jako malotraktorek (motor) a zbytek šel do šrotu. Zbyl mi doma jen originální tachometr do 160km.

 

1--350-12-zbrojovka-motorky-118.jpg

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Taky jsem našel původní spínací skříňku s ampérmetrem, stav a funkčnost bohužel nevím, ale snad bude OK. Dále mám nádrž (s kolečkem) a masku světla. Jako základ zatím dostatečné.

20. 8. 2012 - Přední blatník hluboký.......................... 800,-

8. 10. 2012 se mi podařilo koupit níže vyobrazeného choppera. Jde o kostru z Jawy Pérák, dobastlenou do podoby strašného přibližovadla.

 

1---350-typ-18-chopper-002.jpg 

1---350-typ-18-chopper-001.jpg

Motor není originál, ten je z typu Jawa-Čz 350/354 číslo 354-02xxxx.

 

 

 9/2012 -

ZATÍM DÁM DOKUPY ASI TOHLE

 

 

350-co-mam-doma-vol-1-10-2012.jpg

 

10/2012

Kryt karburace - ...............................................2.000,-

Ocelové pružiny karburace 2ks  - ..........................250,-

Vidlice přední (vidle, podkova, kaplička)...............1.286,-

Chrom - komplet misky zadních tlumičů ............... 500,-

 

1--perak-vidlice-2741323768.jpg

 

 

 11/2012

Držák řídítek : ...................................................... 380,-
 

 

1-detail-2767567911_1.jpg

 

Zadní tlumiče 4ks : ..........................................................100,-

1/2013

Pedál brzdy : ......................................................................  660,-

(Po domluvě prodejci vrácen, šlo o upravovaný a neoriginální díl napadený ku(t/rv)ilem domácím.)

Řídítka: ................................................................................ 522,-

Další komplet vidlice + P a Z kolo + řadící páka.........2.000,- (dle bw fota níže)

 V ceně byl u uřezaný rám, ze kterého použiju držák sedla + víko zapalování na 250/11 FJ.

2-image0003.jpg

 

 

Horní díl krytu řetězu ............................................................... 265 + 75 pošta

2812258944.jpg

 

 

duben 2013

Přední část hlubokého zadního blatníku ............................................ 500,- + 120,-

 

3140788859.jpg

 

Štít zadního kola komplet s pákou brzdy .............................................. 10,-

Páka klíče přední brzdy ............................................................................ 25,-

 

5/2013

Levé (spojkové) víko motoru .............................................................. 100,-

 

 

1.jpg

 

Počátek skládání,..... Kostra na ponku.

 

 

Koncem roku 2013 započala prvotní před-renovace. Ta spočívá v postavení motocyklu do kompletního stavu a na doklady s povolením f. Jawa. Základním prvkem motocyklu je kostra. Naše byla poškozena tím, že neměla držáky sedla a nádrže. Nákupem torza náhradní kostry se vše vyřešilo jen velmi částečně, neboť i toto torzo je mělo zčásti poškozené. Proto se muselo přistoupit k úplné rekonstrukci držáku doděláním chybějících částí z plechu. Dalším problémem byl poškozený držák trubek stupaček a částečně chybějící držáky kastlíků. Vše muselo být mechanicky opraveno a dovařeno dle šablon se stálým kontrolováním usazení kastlíků. Samotné trubky stupaček jsou od f. Montyjawa a pasují do držáku na kostře velmi dobře, také tvar odpovídá originálu. V tomto případě se jedná o velice zdařilo repliku a lze je jen doporučit!

Vzhledem k tomu, že bude pérák postaven jako „lidovka“, tj s minimem chromu a s hlubokými blatníky a sedlem z Jawa 500 OHC bylo potřeba vyřešit některé problémy s tímto spojené. Malé odbočení a polemizace nad vzhledem motocyklu. Hluboké blatníky se na motocyklech v 50. a 60.tých letech používaly poměrně často. Tehdejší rozšíření osobních vozidel mezi obyvatelstvem zdaleka nedosahovalo dnešních astronomických čísel a auto nebylo bijak běžným dopravním prostředkem. V té době zastupoval tuto funkci relativně dostupný motocykl. Při dennní frekvenci dojíždění a kvalitě cest se mnohým majitelům vyplatilo blatníky upravit proti možnému rozstřiku bláta a vody. Přední blatník našeho motocyklu je původně pérák, ale byl upraven na motocykl DKW. Zadní blatník jsem zakoupil jako „poloviční“ na aukčním portálu a zadní část byla dodělána. S každodenním provozem je spojena i výměna původní sedačky za „modernější“ z již zmíněné Jawy 500 OHC. Sedlo skýtá větší pohodlí v podobě posunutí „sezení“ dle libosti směrem dozadu. Posledním bodem je barevné provedení. Lidová verze, jak je dnes s oblibou nazýván jakýkoliv ne zcela kompletně chromovaný motocykl Jawa či Čž je nově zavedený termín a v době vzniku motocyklů šlo prachsprostě jen o šetření chromem, případně v některých fázích výroby o nutnost z důvodu změny technologií ve výrobě při zavádění nových modelů. Vzhledem k tomu, že již mám plně chromovanou slabší verzi péráka (Jawa 250/11), bylo nasnadě postavit vedle „dvěpade“ exoticky vyhlížející 350/18 v tomto upraveném provenení. Ani jedna úprava nebude nevratná, jak sedlo, tak blatníky jsou kdykoliv zaměnitelné s původními oroginály bez jakéhokoliv zásahu do konstrukčních prvků rámu, vidlic a uchycení. Omezení chromu bylo dáno hlavně mým akuálním nedostatkem vhodné chromuvhodné nádrže na tento typ, nikoliv cenou chromování jako takového.

Pérák 350/18 a Zbrojovka ?

Velmi zajímavou stránkou této renovace je to, z jaké továrny 350 pochází. Ponechme stranou jestli byly, či nebyly vyráběny tyto typy Brněnskou továrnou a soustřeďme se na detaily. Původně byl motocykl rozmontován někdy koncem sedmdesátých let. Zbyl z něj pouze tachometr, hluboká spínačka, nádrž a nějaké další pro tento rozbor ne zcela důležité díly. Tachometr je s číselníkem do 160km/hod a značen „Z“, tedy Zbrojovka. Původní spínací skříňka je také na 350/18 se dvěma cívkami, hluboká a pasuje do původní nádrže značené také znakem „Z“ - Zbrojovka s úchyty právě na tuto hlubokou skříňku!

 

4.jpg

3.jpg

5.jpg

Prvotní seskládání a spasování dílů. lak je pouze štětkový,

 kvůli konzervaci dílů a sjednocení vzhledu.

 

 

7.jpg

Podoba z března/dubna 2014.

 

 

 

350-18.jpg

Konečná základní pdoba stroje složeného dokopy...8/2014.

 

 

 

350-18-1.jpg

 

 Detail stroje. 8/2014

 ---------------------------------------

Dlším významným dnem ve skládání bylo přidělení SPZ a legální přestavba typu 250/559 na 350/18!

Cena přestavby

- potvrzení od Jawy  - 1500,-

- poplatek za STK - 1200,-

- poplatek za přestavbu na DI - 1000,-

 

Dosavadní cena renovace je asi 20000Kč.