Jdi na obsah Jdi na menu
 


ZVEZDNÝ STUG III

2. 7. 2006
 

Dvakrát trojka



Stavebnice: StuG III Ausf. B Obrazek

Kat.nr.: 3548

Měřítko: 1:35

Výrobce: Zvezda http://www.zvezda.org.ru/




V tomto pohledu do krabice se zaměřím na jeden z nejznámějších bojových strojů německé armády z druhé světové války stroj Sturmgeschutz III. Předlohu si ruský výrobce zvolil ve verzi B a F. Jako první vezmu do hledáčku verzi B.

Krabice (o poznání pevnější než u IS2/ISU 122-152) s akční kresbou stroje z 226 Stug.Abt. míjejícího hořící PzIII (Zvezda také vyrábí) je vcelku efektní. Po otevření mě příjemně překvapila kvalita dílů. Někde jsem četl (viděl, slyšel,......) že jde o výlisky Dragonu. Je to možné, protože v porovnání s výlisky T34 či strojů na podvozku IS2 je tu znatelný značný krok vpřed. Jsou umístěny ve čtyřech rámečcích světle šedé hmoty, počet dílů jsem nezjišťoval (mě osobně to moc nezajímá,...). Volně v krabici je vana. Je ku cti výrobce, že na dno již nelisuje své logo, a místo toho je zde detailně vytvořen systém montážních otvorů a torzních tyčí. Jediná výhrada je ke značnému hrbolu plastu na dně vany vzniklého vylomením z formy. Je nutné obrousit a přetmelit. Otřepy jsem našel na hnacích i napínacích kolech. Není to nijak strašné a trocha práce s brusnými nástroji vše spraví. Největší vtaženinu jsem našel na heveru. Opravit půjde asi těžko je vprostřed zvedacího mechanizmu. Budiž útěchou, že ji můžete částečně zakrýt klikou. Všechny detaily jsou ostré a nebojím se říct velmi pěkné (….... je ale jasné že to není třeba kvalita poslední výlisků Dragonu)! Teď něco ke specifikům zvolené verze. I takové béčko, byť vyráběné na začátku války se vyskytovalo ve dvou řekněme poměrně hodně se lišících verzích. Označím je běžně jako early a late. Rozdíl je ponejvíce patrný v podvozkové skupině. (Podotknu, že si u prvních verzí StuG III A a B silně protiřečí i mě dostupné materiály) Takže u early podvozku existovala varianta s Obrazekhnacími koly a kulatými dírkami po obvodu a s plnými koly napínacími. Vodící kladky měla tato verze se stejnými roztečemi (podvozek stejný jako Ausf.A). V průběhy výroby se přešlo na širší 40cm pásy a jejich zvýšená hmotnost a větší namáhání hnacího kola si vyžádala posunutí přední kladky o několik centimetrů dopředu. Na snímcích je pak patrné nestejné rozdělení kladek. Stavebnice nabízí již posunutou kladku. Oprava na typ se stejnou roztečí se mi jeví jako jednoduchá konverze.

Pokud to tedy shrnu tak early verze měla stejnou rozteč kladek, hn.kola s kulatými otvory a plné zadní napínací kolo pásy 38 i 40cm (viz první foto na str.3 v In Action). Aby to bylo víc zamotané tak u prvních osmi podvozků „B“ použitých z Pz III byl na boku nouzový výlez posádky. Ale některé materiály to neuvádějí, nebo spíše uvádějí tyto StuGy jako varianty A........???

Další věcí na co je nutné si dávat pozor jsou již zmíněné typy hnacího a napínacího kola. U pozdějších béček je na fotkách vidět obě verze hnacích. Kladky byli již pouze s nestejnou roztečí a pásy 40cm. Je zde na místě vždy model porovnávat s konkrétní fotografií Obrazekzvolenou jako předlohu. A co z toho je možné postavit ze stavebnice? Výrobce dodává oba druhy napínacích kol. Je to sice hezké a např. In Action na StuG III uvádí použití obou druhů, ale na dostupných fotkách jsem jej nikde nezaznamenal. Hnací kolo je ale jenom late s „obdélníkovými“ otvory a to je škoda. Jednoduše by šlo po maličké konverzi první kladky postavit early i jakékoli pozdější výrobní varianty podvozku. Wittmannovo „B“ s hnacím kolem s kulatými otvory si tedy ze stavebnice nepostavíte,.....

Plánek a obtisky. Návod je přehledný zažloutlý dvojlist zhruba A4, řekl bych klasika Zvezda. V 16ti stavebních krocích by měl dovést každého modeláře ke zdárnému konci. Zadní strana je věnována dvěma kamuflážím a to 191 a 226. Stug.Abt z východní fronty 1941. Obtisky jsou v dobré kvalitě. Zručnější modelář si na rovné plochy štuga dokáže nastříkat emblémy přes kovové šablony. Doporučeny jsou i barevné odstíny a druhy barev. Tím jsou barvy Model Master a Zvezda(znáte....?). I když je i zde určitý posun vůči starším stavebnicím vpřed volil bych jako předlohář zajímavější zbarvení. Jsou známy fotky s nápisy, vítězstvími,.....

Tečkou za dnešní recenzí budou opět pásy ála Zvezda. Nevím proč Obrazekvýrobce tak sveřepě trvá na takovém šmejdu hmotě!! Mám za to, že originál Dragon stavebnice měli článkové pásy,....nechápu proč to výrobce změnil je to krok zpět a to značný!!! Nejenže stále na pásy nepůsobí žádné lepidlo, ale navíc jsou silně nepoddajné. Vrcholem všeho jsou stopy po vyhazovačích na venkovní straně na každém druhém článku. Zde vidím nápravu jedině cínovými Friuly,.....nebo stavět očesané vozidlo na dvoře ruských hutí.

Klady stavebnice

  • výběr předlohy

  • proti starším stavebnicím kvalitnější výlisky

  • dvě autentické kamufláže

  • cena


Zápory stavebnice

  • nepěkný kus plastu na dně korby

  • pouze jeden druh hnacího kola

  • otřepy

  • HNUSNÉ PÁSY!!!


 

Stavebnice: StuG III Ausf. F Obrazek

Kat.nr.: 3549

Měřítko: 1:35

Výrobce: Zvezda


Druhým typem je Ausf.F. V našem případě nejvíce odpovídající výrobní variantě F/6 výrobní série. Kanon je StuK 40L/43. Čelo vozidla nemá ještě dodatečný přídavný pancíř (existovala varianta s vařeným 7 série či šroubovaným F/8) a je ještě vybaveno reflektorem ObrazekNotek na blatníku (později odstraněn). Na této variantě se používaly dva druhy kanonů a to již zmíněný StuK 40 L/43 a delší StuK 40 L/48. U obou kanonů navíc dva druhy úsťových brzd. Klasická (tvarem podobná většině typů na německých tancích) a kulatá. Stavebnice nabízí pouze klasickou.

Kvalita detailů, zpracování,.....Výlisky jsou dá se říci stejné s předešlým modelem. Co do kvality a rozmístění v rámečku. Těch je nyní 5, ze stejné hmoty jako u „B“. Nový je pouze s díly vykrývajícími odlišnosti obou typů.

Návod, obtisky,.... papír je o poznání kvalitnější, už není alespoň zažloutlý. 23 stavebních kroků je přehledných. Obtisková varianta je Obrazekjen jedna " bílá 32" se slonem na boku (viz foto vpravo)– 203.StuG.Abt, Don 1942. Je to zase škoda. Typ je znám ve více zajímavých barevných schématech,.....

O pásech platí to co je napsáno výše u StuG III Ausf. B.

Obrazek


Klady stavebnice

  • výběr předlohy

  • proti starším stavebnicím kvalitnější výlisky

  • cena


Zápory stavebnice

  • nepěkný kus plastu na dně korby

  • pouze jeden druh kanonu

  • pouze jeden druh úsťové brzdy

  • pouze jedna obtisková varianta

  • otřepy na rámečku C

  • HNUSNÉ PÁSY!!!


Jednoduché konverze stavebnice :

Použitím delší hlavně StuK 40 L/48, zhotovením pancíře vařeného na čelní desce před řidičem a na čele vany. Odstraněním Notku – verze StuG III Ausf.F (7.výrobní série)

Použitím jiné úsťové brzdy na stávajícím kanonu StuK 40L/43 - verze StuG III Ausf.F early (6.výrobní série)

Použitím 105mm hlavně a úpravou pancíře konverze na StuH

Obrazek



Jak oba štugy zhodnotit? Já u všech modelů používám kovové hlavně a plechy (značkové i vlastní výroby), to zvedne hodnotu modelů jakékoli značky. Otázkou u stavebnic Zezda je zatvrzelé trvání na hnusných pásech a nutnost jejich nahrazení jinými. Pokud stavíte jenom domácí model nebo diorama s hodně blátivou cestou daly by se použít. Jinak je nutné si dokoupit nejspíše Friuly či poohlédnout se po kolegovi co je už koupil a zůstali mu původní ze stavebnice Dragon,.....

ODKAZY

---------------------------------------------------------------------

http://tank.dee.cc/3totu-s.htm

http://www.aviapress.com/viewonekit.htm?ARM-003

Další recenze:

T34/ 76 a T34/85 Zvezda

ISU 122/152 Zvezda a Dragon´

IS 2 Zvezda

88mm KwK 43 pro Kingtiger CMK