Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tiger I na východní frontě

4. 1. 2008

Tiger I na východní frontě Obrazek
Jean Restayn
Překlad: Martin Jahoda
Obálka: Martin Zhouf
Redakce: Jiří Hajniš
Rok vydání 2007
Počet stran: 144
Provedení: hardback 215 x 300
EAN: 9788090369061
ISBN:
Cena : 319,- až 399,-

Potěšující zpráva pro "tigrology" a zájemce o tento stroj. České vydání prvního dílu známé dvou (?) dílné publikace o tanku tiger z roku 1999,..tuším.
Proti původní publikaci je sice u české použit mírně tenčí papír s nižší gramáží, ale na kvalitě fotografií to není poznat. Co je velice příjemné je cena téměř o dvě třetiny nižší jako u původního originálu.

-----------------------------------------------

Update 22. ledna 2010

Kniha je sestavena velice hezky a pečlivě co do výběru fotografií a jejich prezentace. Výtky bych měl jen k textu. Mnohdy sice dostáváme zásadní informace, jako správné zařazení tigerů, mylně považovaných za stroje divize Totenkopf k 503.s. Pz.Abt., ale jindy chybí. Celkem jsem napočítal 403 fotografií. Ke každé kapitole jsou zhruba 3-4 barevné bokorysy, mapa, případně barevné provedení divizního označení.  Kvalitě tisku bych vytkl jen přechody tmavé šedé a černé, která je tak nějak špatně vytištěná a z fotek někdy moc „křičí“ (např.strana 7).  Níže uvedené poznámky berte prosím jako moji konfrontaci této jinak vynikající knihy s jinými prameny.

Str. 3 dole – je uvedeno „třetí tank vlevo“, no já jsem tam nic nenašel J

Str. 8 – Tiger 332 má v popisce uvedena informace o jakési „trhlině“na tanku. Tu jsem také bohužel  nanašel….

Str. 16 – pravé horní foto „…má fixační body pro boční blatníky“……no já vidím jen holý boční pancíř první série tigerů…

Str. 29 – Ilustrace tanku nemá strop věže!!

Kapitola o s.Pz Abt 503 / Feldherrnhalle – již název je celkem zavádějící! Na „Feldherrnhalle“ byla jednotka přejmenována až v roce 1944!!

Str. 38 horní foto – Tiger není „212“ z února 1942, ale „213“ a navíc z roku 1943. Fotografie pod tímto snímkem není podle kroniky 503 oddílu tank s čílsem 100, ale 101 v osadě Petrovskaja! Na tanku sedí z leva F.Lochmann, W. Martach, H.Vogel a W. Speckin.

Str. 40 – „323“ – stroj Petera Miedera. Když už jsem u těch velitelů tak stroji s čílsem „321“ velil Lt. von Rosen a „332“ Fw. Weiland.  

Str. 43 – „331“ – na tanku sedí Uffz. Heider, Uffz. Fuchs, Ofw. Rondorf a Legat.

Str. 46 – „tankový velitel“ je Oblt.Scherf  (tehdy, jinak skončil s hodností Hptm.)

Str. 52 – 53. – Tiger označený podle popisky jako „312“ je opravdu „312“ (i když to není vidět), jen by stálo za to poznamenat, že má na hlavni 15 kills! Navíc podle kroniky 503 oddílu je pán zcela vlevo desátník Braun a ne Schaultier (?).

Str. 53 – Tiger s číslem 300 patří Oblt.Scherfovi

Str. 59 dole – „…podepřená hlaveň“….kde?? Všechny tři fotografie na stranách 58 a 59 ukazují jeden a ten samý stroj v rozsahu několika minut.

Str. 95 – Z mého pohledu zmatečná se jeví popiska k tanku dole „Poslední nasazení Tigerů z jednotky se uskutečnilo v oblasti Kuronska. Zbývající se vzdaly anglickým jednotkám.“ Já měl za to, že Kuronsko je u Baltského moře v Lotyšsku…..tedy východní fronta … Pravděpodobně jde o informaci kde mělo být uvedeno, že v Kuronsku bojovala jen část jednotky a jedna z rot byla již nasazena v Německu. Správně je to poznamenáno u barevného bokorysu tigera č.231.

Str. 100 – U tanku č.1334 je uvedeno že má „na místě vyrobené blatníky“, co tím autor myslel nevím,…

Str. 137 – u skupinové fotografie vlevo se nejedná o „ obrněnce v Německém městě..“ , nýbrž o tank yzanechnaé v Maďarsku v roce 1945.

Str.144 – Tiger IE s evidenčním číslem vraku není zcela jistě od 506.s.Pz Abt., ale jeden z posledních co byl zničen(snad  9.rotě divize Totenkopf) v Maďarsku v roce 1945. 506 tankový oddíl byl v té době již „po smrti“ na západní frontě…

Celkové hodnocení – 90%!!

 

-----------------------------------------------------------

Dále co už je chyba nebo spíš nedůslednost autora
1. str . 102 :  Tiger „S45“ SS - Oberscharfuhrera Willyho Sadzia.
     str.  103 ilustrace tanku „S45“ s poznámkou, že jde stroj patří Herbertu Stiefovi.

Možné je, že na zimu stroj dostal někdo jiný, ale je to poněkud zmatené a zasloužilo by si to vysvětlení, pokud to není chyba. (smrt zranění převelení,...)


2. str. 134 : Velitel 10. roty na palubě svého Tigera „B01“. Ale na fotce je B10!
3. Str. 134 : „Tank majora Gomilleho míjí....“,  to je tank „B01“ pokud vidím, ale proč tedy na str. 137 je u ilustrace B01 jako jeho velitel kapitán Viilebois? A když velitel roty je kapitán, proč v tanku B01 je major...
Možná se pletu, ale tohle jsem vysledoval.

Dodatek zpracoval : fík  - Modelforum.cz