Název : DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA v kronikách regionu Podluží

Autor: kolektiv regionálních kronikářů

Vydal: Region Podluží Lanžhot    Obrazek

Náklad: 3000 výtisků

Vyšlo: 5/2006

Cena: 100,-

Zhruba čtvercová brožovaná publikace s titulním obrázkem střeleckého družstva z Afriky 1942 je sborníkem vydaným k 60. výročí osvobození regionu Podluží sovětskou armádou v dubnu 1945. Je to zajímavý námět, a opravdu je k obsahu knihy – viz. galerie k Mikulčicím a Těšicím. První verze s vyloďujícími se příslušníky Pacifické flotily někde u Guadalcanalu byla o něco více mimo,....dosti ale humoru. Pro pořádek uvedu, že do regionu Podluží o němž je řeč spadají vesnice na okrese Břeclav a Hodonín. V knize se konkrétně jedná o Dolní Bojanovice, Hrušky, Josefov, Kostice, Lanžhot, Lužice, Mikulčice a Těšice, Moravskou Novou Ves, Moravský Žižkov, Nový Poddvorov, Prušánky, Starý Poddvorov, Tvrdonice a Týnec (podle abecedního pořadí).

Úvod knihy (Mgr. Jan Čech) na šesti stranách seznamuje čitatele s tím k jakému výročí byla knihy vydána a se situací na jaře 1945 na popisovaném území. Čtenáři měsíčníku HPM je vše podrobně známo z dřívější doby – jde o jakýsi zkrácený výtah z práce Boj o pevnost Brno od p.Schildbergera. Je napsán velmi kvalitně a doplňují jej tři fotografie.

Původním plánem při sestavování knihy bylo, že každá vesnice dostane zhruba stejný prostor pro prezentaci svých zápisků z historie. Ne vždy se však povedlo nashromáždit na poskytnutý prostor dostatečné množství materiálu. U jednotlivých vsí je proto prostor rozdělen následovně (v závorce číslo strany kde text začíná a kde končí, pokud je číslo uvedeno dvakrát strana obsahuje text pro obě vesnice-začátek a konec.) :

Dolní Bojanovice : 10 – 12 (bez fotografií)

Hrušky : 13 – 33 (22 fotografií)

Josefov : 33 – 38 (1 tabulka, bez fotografií)

Kostice : 39 – 43 (5 fotografií)

Lanžhot : 44 – 53 (10 fotek)

Lužice : 54 – 62 (11 fotografií)

Mikulčice a Těšice : 63 – 74 (23 fotografií)

Moravská Nová Ves : 75 – 85 (2 snímky)

Moravský Žižkov : 85 – 92 (4 fotky)

Nový Poddvorov : 93 – 96 (bez fotografií)

Prušánky : 97 – 104 (bez fotografií)

Starý Poddvorov : 104 – 107 (bez fotografií)

Tvrdonice : 108 – 115 (1 fotka)

Týnec: 115 – 121 (bez fotografií)

Čtení je to velmi zajímavé, místy úsměvné, jindy dosti drsné. Text je napsán (opsán) z větší části z dochovaných kronik, či s nasbíraných vzpomínek pamětníků. Fotografie dobře dobovou atmosféru dokreslují a jsou velmi zajímavé. Chyba je u snímku na straně 74, kde se dva pánové nechali zvěčnit u trosek sestřeleného Il2 Sturmovik a ne u německého letadla jak je napsáno v popisce. Polemizovat by se díky jejímu stavu dalo i o „darované“ ruské uniformě na straně 29. Podle poslední reakce je na straně 50 sice Tiger II alias královský tiger. Nicméně fotografie pochází z Jindřichova Hradce ne z Lanžhota. Kniha je ke každé kapitole doprovázena ilustracemi Slavomíry Foretové – Kuličkové.

Knihu jako takovou hodnotit nebudu (jsem spolu/autor kapitoly o Hruškách), to mě nepřísluší.

k objedníní na

mailu:  smetana@podluzi.cz