Autor: Thomas Anderson

Vydal: Auriga Publishing International SrObrazek

Série:  History File English

Nr. 3 Anno Pubblicazione: Itálie 2007

Stran: 68 (včetně 4 stran obálky - platí pro všechny 3 díly!)

Jazyk: Angličtina (existuje snad i italská verze)

Třetí, dalo by se říci již klasicky formovaný, sešit od Aurigy přináší první (?) díl monografie na jeden z nejrozšířenějších německých středních tanků Panzer IV. Tento typ představoval hlavního tahouna německé Panzerwaffe celé druhé světové války. Modernizacemi se jej podařilo udržet v nasazení schopném stavu od přepadu Polska, až po závěrečné bitvy u Berlína a v (tehdejším) ČSR v roce 1945. Historie je popsaná velice krátce, já předpokládám, že podobně jako předešlé monografie na Panther a FAMO si sešit koupí již modelář/historik mírně znalý věci. Autor totiž uvádí, že více uvede v druhém díle zaměřeném na dlouhohlavňové „čtyřky“. Formát A4 naležato, opět bez pérovek a nákresů rozdílů jednotlivých verzí Panzer IV. Pokud tedy nebudu počítat přetisky dobových manuálů na straně 14. V porovnání s prvním dílem série je zde velký posun ve vypovídající hodnotě popisek. U tohoto typu je to ovšem nutností, neboť jednotlivých „Ausf“ je u krátkohlavňové Panzer IV hodně. O přetisku a kvalitě fotografií není potřeba u tohoto vydavatele mluvit. K výběru fotografií nemám žádných námitek!  Ba naopak mně zaujala fotografie z přehlídky z okupované Prahy kde je vidět Panzer IV Ausf.A (velitel) a dále defilující Ausf.B. Sám vlastním několik dalších snímků této konkrétní kolony, z nichž jeden zabírá stejnou scénu z jiného úhlu!

V drtivém počtu se jedná o soukromé sbírky nijak neprovařených snímků. Podle vydavatele je zde obligátních „more than 100 b/w photographs“ z toho je číslovaných opět jen 79. Co považuji za slabší, jsou kamuflážní schémata. Nyní je jich o jedno méně, tedy jen 5. Navíc jsou dvě z nich bez jakéhokoliv označení (šedý a zimní)!! To si myslím, že při pouhém prolistování narazíte na mnohem zajímavější stroje. Namátkou uvedu stroje, které by si „barvu“ rozhodně zasloužily :

-          Strana 48-49 stroje 12. Panzer division s individuálními úpravami

-          Strana 11 „814“ od Pz.Reg 5 či z vedlejšího snímku krásná „821“!!

-          Případně některý z tauchpanzerů či Afrických strojů…….

Potěšitelný je fakt, že barevné rekonstrukce lze konfrontovat s fotografiemi v publikaci, což rozhodně nebývá zvykem.

Zase bych jen podotknul, že tuhle monografii je vhodné jako základ studia historie tanku Panzer IV, kombinovat například s Panzer IV in Action (Armor No. 12) či knihou Panzer IV (ISBN: 9780897474139) autora Kevina Hjermstada obě od Squadron/Signal Publications.

Poměrem obrazové vydatnosti a ceny se řadí k tomu nejlepšímu co na trhu sehnat!! Dalo by se říci, že vydavatelství reaguje na vydané modelářské novinky.  Nekonečná řada panterů od Dragonu dala vzniknout prvnímu dílu. Krásné modely od firmy Tamiya druhému. Tasca a Dragon s ranými verzemi Panzer IV tomuto třetímu. Posledním sešitem je pro rok 2009 ohlášený Sd.Kfz 7. Ten snad kopíruje modely stejného typu od Dragonu a Trumpeteru.

PS: Milé vydavatelství Auriga,…..co řada verzí T-34 od Dragonu a AFV ??

Lze jedině doporučit!!!

KUP ZDE - KLIKNI