Autor: Thomas Anderson

Vydal: Auriga Publishing International Sr Obrazek

Série:  History File English

Nr. 1 Anno Pubblicazione: Itálie 2006

Stran: 68

Jazyk: Angličtina (existuje snad i italská verze)

První z rozrůstající se řady monografií je zaměřená na jeden z nejlepších a nejznámějších tanků druhé světové války Panther. Koncepce publikace vzhledově velmi připomínající klasické sešity In Action (Sqadron Signal). Pokud ovšem srovnáme obsah jde nová řada spíše směrem publikací Panzerwrecks od Lee Archera, tedy mnohdy velké a kvalitní celostránkové fotografie. Obsah je zcela prost „akčňáckých“ pérovek, výkresů a tabulek, po této stránce je text bez jakéhokoliv porovnání rozdílů verzí.  A když už jsme u toho srovnávání s In Actionem, tak uvedu, že vnitřní dvoustrana je co do obsahu stejná a obsahuje 6 barevných schémat. Bohužel jejich autor (Vincenzo Auletta) je překreslil mnohdy velmi nepřesně. Například panter G „242“ zcela určitě nebyl v Německu nýbrž v ČSR a to konkrétně na statku Albertovec v dubnu 1945!! Autor se jakožto historik a sběratel fotografií zaměřil více na kvalitní obraz. Obsáhlejší text najdeme pouze na straně 3. Zajímavý je tím, že se daleko více věnuje operaci Barbarossa a vzniku tanku T-34!!! O další historii si přečtete na stranách 13, 18, 22, 42, 46, 51, 58, 60 61 a 62. Celkově jde vždy o jeden či dva sloupce souvislého textu. U tak provařeného stroje jakým panter bezesporu je to nepovažuji vůbec za chybu. Další informace jsou samozřejmě v popiskách fotografií. K těm mám ale výhrady. Nejenže mnohdy neuvádí konkrétní typ panteru, ale u některých známých foto ani lokalitu výskytu.  Příkladem uvedu popisky na stranách 62 a 63 kdy u fotek kořistních strojů není uvedeno že jde o Polsko (Praga, předměstí Waršavy).

Začátek fotografické sekce je věnován testování ve vodním kanále a jeden snímek zachycuje panter D na cvičáku. Od fotografie číslo 6 se ocitáme u Pz.Abt 51 a 52 na Kurské frontě.  Chronologické řazenéCelkový počet číslovaných snímků je 95. Nevím proč, ale celá řada je jich neočíslovaná a tak je snímků zcela určitě více jak 100.  Velmi zajímavým počinem je do monografie o německém tanku dát 4 strany, na nichž není tento typ vyobrazen ani jednou! Jde o sérii fotek zničené US techniky pořízenou na některém z bitevních polí západní fronty. Můj názor je takový, že je to velmi zajímavé zpestření!!

Závěr : Za velice příznivou cenu získáte publikaci, která plně obstojí před výrokem za málo peněz hodně muziky!! Dnes je trendem mít na všechno maximální počet fotografií, případně špičkové detailní monografie opatřené walkaroundy. Recenzovaná publikace jednoznačně spadá do první kategorie. Pro základní přehled o tomto typu doporučuji k tomuto sešitu sehnat již zmíněný In Action na pantera (Armor Number 11) a pokud se Vám to povede tak i ruskou monografii na panther Armada č.5 a publikaci od vydavatelství Concord ze serie Armor at War s pořadovým číslem 7006 věnované také tomuto typu.

Plusy:

-          Velké a kvalitní fotografie na křídovém papíře

-          Počet fotografií