MODELUJEME BOJOVOU TECHNIKU

19. 8. 2009

MODELUJEME BOJOVOU TECHNIKU Obrazek

/ Průvodce profesionálního modeláře /

John Prigent

Vydal: Computer Press, a.s. (1. vydání Osprey Publishing, Ltd. 2006)

Na pultech modelářských prodejen se objevila nová kniha s tématikou stavby modelů bojové techniky. Na 199 stránkách vytištěných na křídovém papíře je spousta fotografií ze stavby modelů ve slušné kvalitě. Obálka láká fotografií figurky vousatého italského tankisty v penzijním věku (Hornet 1/35), stojícího s rukama v kapsách před svým strojem (autor Mark Brannenman).

Co nám tedy kniha nabízí.

Především tři "úvodní slova". To první od Kena Jonese, který představuje autora, coby matadora modelařiny, jež už před 60-ti léty slepil svůj první model (Matildu) z krabice od ovesných vloček. Nevím proč, ale na mysli mi vytanul Jára Cimrman:-) Druhé úvodní slovo patří překladateli,  jímž je František Novotný a třetí úvod je od autora samého, který v podstatě opakuje to, co již bylo napsáno.

Překladatel si vyhrazuje právo zasahovat do originálního textu (jiným druhem písma) z důvodu přiblížení tématiky českému prostředí.

Samotná kniha je kompilací pracovních postupů, prezentovaných na dílech autorových i několika "spřátelených" modelářů (rozdílné úrovně).

Při čtení prvních kapitol jsem si několikrát otočil zpět na obálku, abych se utvrdil, co jsem si vlastně koupil. Tedy Průvodce profesionálního modeláře! První polovina knihy tomuto podtitulu ale vůbec neodpovídá!!! Štětcování, tupování molitanem, náhražky používané v našich končinách před 20-ti léty, nedoporučování stříkací pistole, jako zbytečně nákladné záležitosti atd. atd...

Zlom nastává přibližně v půlce knihy, kde prezentuje svůj "Hotchkiss" Steve Zaloga. On i následující autoři posouvají "děj" do dnešních dnů a modelářských dimenzí. Odtud se kniha dá číst.

Překladatel  přináší do knihy svými "vstupy" mnoho nepřesností. Dokonalý zmatek vnáší do patinovacích technik, kdy např."filtr" opakovaně a sveřepě překládá jako "wash"(čímž se originální text stává často nesmyslným) atd. Konverzní sady pojmenuje jako "modernizační sady", což opět úplně mění smysl a stavbu metodou "Scratch-built" nazývá sebemenší úpravu interiéru za pomoci plastové destičky. Novotvar „scénická podložka“ pod model se dá ještě akceptovat, méně již značně kostrbatý překlad originálního textu.

V závěru jsou nám nabídnuty možnosti pro získání podkladů a je např. konstatováno, že fotky v novinách mají pro modeláře malou vypovídací hodnotu...(?)

Co tedy dodat?

Snad to, že už název knihy "Modelujeme bojovou techniku", je stejně divný, jako její obsah. Pokud se zastavíme pouze u obálky, tak můžeme konstatovat, že kniha určitě není " Průvodcem profesionálního modeláře", ale ani začátečníkovi neposkytne ucelenou představu, co toto modelářské odvětví skrývá. Nemohu souhlasit ani s pravým dolním růžkem obálky, kde se píše: "Dokonalé ztvárnění bojové techniky".  Když už, tak modelů bojové techniky, ale při pohledu "hračkoidní" Tiger na str. 30 ani to ne.(Což nezachrání ani nádherný "Tiran" Nicka Cortese v závěru díla).

Glider