Autor : Alex Urbanke

Vydal: Luftfahrverleg-Start

Počet stran : 160

Vazba: Tvrdá (Hardback)

ISBN: 9783941437029

Cena : 1500,- (zakoupeno u specializovaného renomovaného obchodu http://ahm.valka.cz )

Dosud se nakladatelství Luftfahrverleg-Start zabýval pouze leteckou tématikou a tato kniha je první, kde nejsou hlavním tématem letadla, ale naopak pozemní operace a obrněná technika. Na prvním místě bych chtěl vyzdvihnout styl jakým je kniha napsána. Nenajdeme, zde žádné dlouhé obecné texty jak bývá zvykem, nýbrž několik samostatných kapitol zabývajících se pouze vývojem situace v dané lokalitě. Autor Alex Urbanke, tak na 160 stránek knihy vměstnal vybrané válečné události odehrávající se od hranic Východního Pruska až po obranné linie na řece Odře. Jednotlivé kapitoly se věnují německým jednotkám nasazeným v dané oblasti a popisují jejich úspěšné či neúspěšné pokusy o odvrácení nevyhnutelné zkázy Třetí Říše. Jak již bylo řečeno v úvodu, kniha nás nenudí sáhodlouhými texty obecných informací, ale její páteř tvoří 186 dobových snímků vysoké kvality společně s 13 velmi detailními mapami, které jsou doplněny věcnými a podrobnými popiskami. Některé z fotografie jsou opravdu raritní a jsou publikovány poprvé. Najdeme mezi nimi i několik snímků, které byly krátce k vidění na internetové aukční síni e-bay. Podstatnou část fotopřílohy tvoří graby z německých válečných týdeníků zachycujících obranu Říše v posledních měsících války. Mnoho záběrů z těchto týdeníků máme možnost shlédnout např. youtube.com, ale teprve díky knize a podobným popiskám se dozvídáme, které konkrétní jednotky či místa jsou na jednotlivých snímcích, což považuji za jedno z velkých plus této publikace. Jako zajímavost lze uvést, že kniha obsahuje i několik snímků pořízených na našem území. Jedná se o tři barevné snímky zachycující německý ústup ze Slezska přes Nové Město pod Smrkem (fotograficky je zde doložena 6. Inf.Div.) a trojici černobílých fotografii dokumentujících ústup příslušníků Fallschirm-Pz. Div. 1 „Hermann Göring“ přes krušnohorské průsmyky. Celkový dojem z knihy může trochu kazit několik nepřesností při určování typů obrněné techniky, které by v knize podobné úrovně neměly co dělat. Podnadpis Ostfront nám dává tušit, že by se kniha mohl dočkat pokračovaní, ve kterém by byly zachyceny poslední boje na západní frontě. Osobně v to doufám, protože si kniha pokračovaní rozhodně zaslouží.

Názvy kapitol:

Nemmersdorf and Goldap, the Russian drive across the East Prussian border From Königsberg to Pillau - Fighting Withdrawal in Samland, East Prussia April 1945 (Panther photos)
The 1st Marine-Schützen-Division actions at the Oder in the Zehden Bridgehead in February 1945
The fighting in Silesia in spring 1945 (Panther photos)
The battle for Fortress Breslau
Actions by the “Hermann Göring” Fallschirmpanzerkorps at Bautzen and Görlitz in April 1945 (Panther photos)
The Führer-Begleit-Division in the fighting in Lauban (Panther photos)
The SS-Freiwilligen-Brigade “Wallonien” and the 4th SS-Polizei-Division in the Battle for Pomerania
SS-Panzer-Jäger-Abteilung 560 z.b.V. in action at the Oder (Hetzer photos) The action against the Russian Bridgehead over the Oder at Küstrin and “Fortress Küstrin” (Panther- and Hetzerphotos)
Heiligenbeil and Oxhöfter Kämpe - the fight about the pockets at the Haff and the Danziger-Bucht

Autor : David Šolc

--------------------------

Petr Doležal

Knihu jsem stejně jako kolega David zakoupil u  http://ahm.valka.cz (dorazila pořádku a včas – jak jinak). Není to publikace stylu "Panzerwrecks" s maximálním množstvím foto na techniku, jak jsem mylně předpokládal (ale i té je zde dost!!). Styl knih yje již popsán výše. Síla publikace je v tom, že autor přesně určuje jednotky na tom kterém známém filmovém záběru z "Deutsche wochenschau"!!!! Sice je tam sem tam sek v technice *, ale jinak velmi kvalitní publikace! Jde o silně specializované dílo jen na konec války a navíc vždy na vybraných sektorech......proto by mohl být zarytý lovec fotografií - technikář jako tak trošku možná zklamán. Nicméně pruhované pantery to jistě vynahradí! Samozřejmě nejen ty. Kniha ukazuje další množství typů. Já osobně jsem moc rád za krásné T-34/85!! Kořistní IS-2 a podobně! Mimo jiné jsou fotografie velice dobrý zdroj inspirace pro dioramatáře! :-).

*

Strana 48 - Panzer IV/L70 je vydáván za Hetzer

Strana 143 – sovětský plukovní protitankový kanon ZiS-3 je zde uváděn jako SIS-3