Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obrněné auto PA - II Želva a PA - III

8. 1. 2007
Počátkem války obrněné „Želvy“ ze Škodovky zpívaly svoji „labutí píseň“


V meziválečném období plzeňská Škodovka úspěšně pokračovala ve zbrojní výrobě, jejíž základy byly položeny ještě za Rakousko – Uherska. Konec dvacátých a počátek třicátých let minulého století znamenal pro továrnu i velký počet experimentů. Vývojová řada strojů, označovaných jako ObrazekPA, tedy pancéřový automobil, svým způsobem vyvrcholila v typu PA – II, který si řešením karosérie vysloužil přezdívku „Želva“. Stroj byl exportován například i do Rakouska, kde byl využíván policejními jednotkami při potlačování neúspěšného nacistického pokusu o převrat roku 1934. V Čechách tato dnes již nepříliš známá obrněná vozidla pomáhala zvládat například nepokoje v oblasti Sudet.

Určitou zvláštností pak byla i verze obrněného automobilu PA – II - D označovaná jako „Dělový vůz“. Od původních „Želv“ se lišila téměř k nepoznání. Díky kanónu ráže 7,5 cm děla na kulové lafetě vsazené do čelní desky zvýšené pancéřované korby stroj pozbyl typického elegantního tvaru připomínajícího želví krunýř a objevilo se mnohem víc ostřejších hran. Přesto výrobní náklady stroje zůstaly poměrně vysoké. Vozidlo také váhou převyšovalo původní stroj PA – II a zejména motor byl příliš slabý a neumožňoval stroji dosahovat větších výkonů. I když dělovou „Želvu“ armáda nakonec přijala do svého stavu, Škodovka vyrobila roku 1927 pouze jediný prototyp.

Obrazek

Dělová Želva PA - II - D před výrobní halou plzeňské Škodovky

Souběžně se „Želvou“ začala Škodovka již od roku 1924 vyvíjet pancéřový automobil PA – III. I když některé součásti zejména podvozku byly naprosto shodné s typem PA – II, celkově se počítalo s tím, že nový stroj bude menší, lacinější a oproti „Želvě“ se bude lépe pohybovat v terénu. Docela nová byla ovšem karosérie. Kombinace ostrých hran a šikmých ploch umožnila vytvořit stejně odolnou pancéřovou korbu daleko levnějším i technologicky jednodušším způsobem. Hlavní výzbroj je staronově umístěna do otočné věže. Obrazek

V roce 1925 vzniká prototyp vozidla, i když ještě bez pancéřové karosérie. Představitelé československé armády však dali továrně na vědomí, že jsou s koncepcí i tvarem vozidla spokojeni. Přesto však následující období testování prototypu vozu trvalo až do roku 1928. Trpělivost se vyplatila a ještě v prosinci téhož roku byl obrněný automobil přijat do výzbroje armády pod označením OA vzor 27. Vojáci objednali celkem patnáct kusů těchto automobilů. Tento počet zahrnoval i plánovanou náhradu za tři původní stroje PA – II , prodané rakouské policii. Škodovka měla celkem dvanáct podvozků připravených již od roku 1925 a tak se mohla soustředit na výrobu pancéřových nástaveb z téměř pět a půl milimetrových plechů.

Obrazek

Dřevěný model korby vozu PA - III

Obrazek

Obrazek

Pancéřový automobil PA - III 

Nové stroje se zúčastnily mimo jiné manévrů na Slovensku, při nichž si vysloužily velmi dobrou pověst, která pronikla i do zahraničí. Zájem o obrněnce projevili Jugoslávie, Polsko, Belgie a dokonce i Čína. Továrna však nedisponovala dostatečnou výrobní kapacitou potřebnou pro pé á trojky a musela tyto objednávky odmítnout. Československá armáda projevila zájem o dalších devět kusů, vysoká cena vozidel ovšem uskutečnění kontraktu nakonec znemožnila. Až do obsazení republiky německou armádou disponovaly české jednotky celkem pouze patnácti vozidly rozdělenými mezi tři vojenské jednotky.

U nich však stroje OA vz. 27 prošly i bojovými akcemi. Kromě zmíněných operací v Sudetech se několik vozidel zúčastnilo na konci třicátých let i bojů s Maďary na Podkarpatské Rusi. Během těchto bojů tři stroje ustoupily až na rumunské území, kde byly zabaveny. V rumunské armádě operovaly až do roku 1944, než je definitivně zničily spojenecké bomby při náletu na Ploješť. Další tři vozidla si používali Slováci přibližně do roku 1942. Krátký čas stroje používali také Němci. Jediné vozidlo, které přežilo válku, prý dosloužilo roku 1949 v roli traktoru Sběrných surovin.

Od roku 1927 bylo vyrobeno i několik modifikovaných strojů označovaných také jako PA – IV. Lišily se zabudováním pátracího reflektoru do otočné věžičky vozidla, zdvojeným řízením a náhonem na všechna čtyři kola. Vzhledem k politické situaci, která nakonec vyústila ve vznik druhé světové války můžeme závěrečné období vývoje a zdokonalování vozidel PA označit jako labutí píseň škodováckých obrněnců na podvozcích původních „Želv“.


text a foto David Růžička (LÍMEC), Plzeň



 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Deto

(Peter, 23. 12. 2008 19:47)

je to celkem hesky

mudroch

(ondrej, 26. 11. 2007 14:50)

mohlo to bit niší

ligac

(ivan, 3. 7. 2007 20:07)

existuje predsa foto v slovenskych sluzbach